MLB Watch: Mendoza ontslagen bij Mets, saves voor Jansen en een bijzondere zaterdag

Geen Antwone Kelly deze week, maar desondanks viel er meer dan genoeg te beleven. In San Diego stonden Xander Bogaerts en Ozzie Albies bijvoorbeeld tegenover elkaar en Kenley Jansen streepte weer wat saves af. En dan was er nog die wel heel bijzondere Super Saturday vorige week…

DUTCH WATCH

ALBIES EN BRAVES IN MOEILIJKE FASE

De schwung leek er letterlijk en figuurlijk even uit bij Ozzie Albies en de Atlanta Braves. Het team dat vrijwel geen serie verloor, had er na de White Sox, Mets en Giants opeens drie op rij verloren. Een drieluik tegen de Milwaukee Brewers en hun ongelooflijke Jacob Misiorowski is dan niet direct een aantrekkelijk vooruitzicht. Een ongelooflijke Misiorowski, want de jonge starter verliest vrijwel nooit, overlegt voortreffelijke statistieken en gooit waanzinnig hard. Dat laatste merkten de Braves ook, want Misiorowksi tikte maar liefst 54 keer de triple digits (100 mph) aan en zette een nieuw MLB-record door 47 keer 101 mph of harder te gooien. Hartstikke indrukwekkende getallen natuurlijk, maar onder de streep leverde het hem weinig op…

OZZIE WALKS IT OFF!

Mede door een single van Albies kwamen er in de zesde inning scheurtjes in het pantser van de Brewers-ace. Dankzij een 2-run RBI-single van Mauricio Dubon konden Albies en Jorge Mateo scoren en daarmee de wedstrijd volledig kantelen. Die zesde inning bleek er achteraf één teveel voor Misiorowski, want de Braves wonnen met 3-2. Ozzie Albies had dus al van zich laten horen in die eerste wedstrijd, maar in de tweede maakten de Brewers pas echt kennis met de slagkracht van de tweedehonkman. Met een solo homerun zette onze landgenoot Atlanta op voorsprong in de vijfde inning. Milwaukee beantwoordde dit met 2 runs, maar het laatste woord was weer voor Albies.

Met Matt Olson op het tweede honk en één uit op het scorebord greep Ozzie Albies de hoofdrol in deze thriller tussen twee topteams in de National League. Aaron Ashby had Albies al twee strikes gegooid, maar tot een derde kwam het niet. De vierde pitch die de infielder zag, ging heel diep het rechtsveld in voor een 2-run walk-off homerun. Het was de vierde walk-off in de carriere van Albies en deze leverde zijn Braves eindelijk weer eens winst in een serie op: 4-3. Tot een sweep kwam het echter niet. Ondanks een RBI en een run van Albies ging de series finale ruimschoots met 9-4 naar de bezoekende Brew Crew.

WEER NIET IN SAN DIEGO…

Bijna twee jaar geleden wonnen de Braves voor het laatst in San Diego. Vorig jaar beleefde Atlanta daar die horrorstart van het seizoen door er vier te verliezen en ook nu bleek het bezoek aan Petco Park bepaald niet prettig. Afgelopen maandag was Albies 0-for-4 in een ouderwets pitcher’s duel, waarin een solo homerun van Manny Machado voor de enige run zorgde. Met onder meer een RBI-double van onze landgenoot wisten de Braves in de tweede ontmoeting wél te scoren. De 6 runs die zij over de thuisplaat brachten, waren echter niet voldoende. San Diego trok in extra innings ook dit duel – en daarmee alvast de serie – naar zich toe: 7-6.

Ozzie Albies zou, met een single in de vierde inning van de derde wedstrijd, deze serie afsluiten met 2 hits, 2 walks en een RBI in 11 at-bats. De Braves bleven voor het tweede jaar op rij zonder zege in San Diego. Met 5-2 ging namelijk ook de derde wedstrijd naar de Padres, waardoor Atlanta de voorsprong in de NL East gestaag ziet teruglopen. Na het bezoek aan dit deel van Californië hadden ze nog “slechts” 4.5 gewonnen wedstrijden voorsprong op de Phillies. Aan het begin van deze maand bedroeg die voorsprong nog 9.5 gewonnen wedstrijden…

BOGAERTS WINT ORANJE ONDERONSJE

Ze begonnen in Baltimore, reisden vanaf daar door naar St. Louis en vorige week op bezoek bij de Texas Rangers kwam voor Xander Bogaerts en de San Diego Padres het einde van de road trip eindelijk in zicht. Die road trip begon lekker met een gewonnen serie tegen de Orioles, maar de Cardinals bleken over drie wedstrijden te sterk. Net als de Padres waren ook de Rangers verwikkeld in een strijd om de tweede plek in hun divisie. Dit ondanks een losing record, dat na de negatieve sweep tegen de Twins op 35 winstpartijen en 39 nederlagen stond.

Xander Bogaerts had met 2-for-4 die serie in St. Louis goed afgesloten. Hij begon in het Globe Life Field met 0-for-3 aan slag, maar wel een walk in de eerste inning die een run opleverde. Die kwam tot stand dankzij een grandslam van Ty France. De eerstehonkman bezorgde de Padres zo een pikstart en een 5-0 voorsprong. Echter lieten de Rangers nog in diezelfde inning zien dat het beter kan. De thuisploeg kwam met een fenomenaal antwoord en scoorde 6 runs. Texas legde daar ook de basis voor wat later een 9-7 overwinning zou worden. San Diego won het tweede treffen wel. Al hadden ze daar wel extra innings voor nodig. Bogaerts was 1-for-4 aan slag met een walk in dit duel dat met 6-4 naar de bezoekers ging.

Net als in St. Louis was ook nu de derde wedstrijd de beste van Xander Bogaerts. Bij een 0-3 stand in de vierde inning sloeg de kortestop middels een RBI-single Manny Machado binnen voor de aansluiting. Zelf zou Bogaerts nog diezelfde inning de gelijkmakende run scoren. Helaas voor de Padres bleek al dit harde werk voor niets. In de gelijkmakende vierde kwam Texas opnieuw op voorsprong en dit keer stonden ze deze niet meer af: 4-3.

HOW SWEEP IT IS!

Bogaerts en de Padres wonnen dus al hun drie wedstrijden deze week tegen de Braves. Schoten ze daar in de divisie nog iets mee op? Nee, dat dan weer niet. Aangezien koploper LA Dodgers ook hun drie duels in Minnesota wonnen, bleef de achterstand van San Diego steken op 9 gewonnen wedstrijden. Wat Xander Bogaerts betreft, verliep dat drieluik tegen Atlanta niet overdreven geweldig. Hij opende met 0-for-1 en 3 walks in die met 1-0 gewonnen eerste wedstrijd en liet dit volgen door een 0-for-3 met een walk en een run in de tweede.

Het wordt een repeterend verhaal, want ook nu was de derde ontmoeting weer de beste. In die met 5-2 gewonnen series finale nam Bogaerts een RBI-single voor zijn rekening in de vijfde inning. Daarmee tilde hij de stand op dat moment naar 3-0 en een nog wat veiliger buffer. Voor de Oranje-captain was dit zijn dertigste RBI dit seizoen. Bogaerts had hier 75 wedstrijden voor nodig, waardoor hij op koers ligt om zijn aantal van vorig jaar (53 RBIs) minimaal te evenaren. Daarmee blijft de kortestop mijlenver verwijderd van de aantallen die we van hem kennen uit zijn tijd in Boston. In 2019 bijvoorbeeld sloeg Bogaerts daar 117 runs binnen voor de Red Sox.

VINTAGE KENLEY JANSEN!

Met Tarik Skubal en Kenley Jansen kregen de Detroit Tigers weer wat spelers terug uit de ziekenboeg, maar desondanks was deze nog altijd veel te goed gevuld. Toch konden Jansen en de zijnen vorig weekend goede zaken doen in de eigen AL Central. Of anders gezegd, ze konden ervoor zorgen dat ze weer een beetje meespeelden in de debatten. De Guardians en White Sox gingen samen aan kop bij de start van dat weekeinde, maar door toedoen van Kenley Jansen en zijn ploeggenoten kwam daar al snel verandering in.

Op vrijdag 19 juni had Kerry Carpenter met een 2-run RBI-double de Tigers in de zesde inning op een 4-3 voorsprong gebracht. Die hield Detroit vervolgens was tot de negende, waardoor Jansen eindelijk weer eens de kans kreeg om zijn achtste save af te vinken. Zijn laatste dateerde alweer van 10 mei toen Detroit in Kansas City de Royals versloeg. Tegen de White Sox leek hij vastbesloten om de zege én de save rap binnen te slepen. Slechts 3 pitches had Jansen namelijk maar nodig om Sam Antonacci en Andre Benintendi terug naar de dug-out te sturen. Tristan Peters maakte het de Tigers-closers vervolgens nog even lastig, maar na 7 pitches kon ook hij gaan zitten. Na 10 pitches kwam er dus al een einde aan een erg dominant, maar bovenal effectief optreden van Kenley Jansen.

WEER TIEN

Jansen verspilde dus weinig energie tijdens die 4-3 winst van vrijdag en daardoor kon hij een dag later opnieuw in actie komen. Dit keer hadden zijn teamgenoten voor een wat grotere buffer gezorgd. Antonacci had Chicago al in de eerste inning met een solo homerun aan de leiding gebracht, maar vanaf de vijfde inning was het Detroit wat de klok sloeg. Zo kwam het dat Jansen met een 4-1 voorsprong op zak kon jagen op zijn negende save. Het leek bijna een kopie van de eerste ontmoeting, want wederom had Jansen maar een paar pitches nodig om aan twee nullen te komen. Echter zat er nu ook een single en een walk tussen, waardoor het nog even spannend werd. Met twee honken bezet had Drew Romo in theorie de White Sox op gelijke hoogte kunnen brengen, maar in de praktijk werd hij al na 1 pitch de derde en laatste nul: 4-1.

Detroit won – in extra innings – ook de laatste wedstrijd van deze serie, waardoor Chicago de koppositie aan Cleveland moest laten. De Tigers kregen daarna New York Yankees over de vloer. Een serie waarin Kenley Jansen geen innings kreeg en de Tigers alleen de eerste van drie wedstrijden wonnen.

RAYS BLIJVEN IN SPOOR YANKS

De city trip naar Los Angeles leverde Tampa Bay Rays slechts één overwinning in zes wedstrijden op. Na twee nederlagen tegen de Angels waren vervolgens de Dodgers drie keer te sterk voor de titelkandidaat in de AL East. Door die beroerde road trip kregen die aspiraties wel een knauw, dus was het voor Richie Palacios en de zijnen zaak om vorig weekend tegen de Washington Nationals het een en ander recht te zetten. De 29-jarige Palacios is lang niet altijd zeker van zijn plekje in de line-up, maar doet zijn uiterste best het beste te maken van de kansen die hij krijgt. Zo ook vorige week vrijdag tegen de Nats.

In de derde inning hadden de Rays een 0-2 achterstand omgebogen tot een 3-2 voorsprong. Palacios kwam vervolgens in de vierde inning door met zijn zesde tweehonkslag van het seizoen. Na een RBI-single van Taylor Walls wist de rappe Palacios de vierde run namens Tampa Bay te scoren. Dat werd nog uitgebreid tot een 5-2 eindstand waardoor de Rays die broodnodige zege te pakken hadden. Met 0-for-1 en een walk in vijf innings duurde de tweede wedstrijd niet lang voor de in New York geboren Oranje-international. Dat duel ging met 4-3 naar de bezoekers uit Washington. Zonder inbreng van Palacios trokken de Rays de series finale op zondag dan weer naar zich toe met dezelfde cijfers. Dankzij die winst werd de achterstand op de leidende Yankees teruggebracht tot 2 gewonnen wedstrijden.

Aan die achterstand veranderde niet veel in de volgende serie. Nadat de Nationals vertrokken, stond de Rays een drukke week te wachten. Er stonden namelijk vier wedstrijden tegen de Kansas City Royals op het programma. Met 1-for-3 en een run begon Palacios maandag best aardig. Die run scoorde hij na een single in de vijfde inning en blaak achteraf de enige namens Tampa Bay. Aangezien tegenstander Kansas City twee spelers over de thuisplaat bracht, openden zij met een 2-1 winst.

SO NICE HE DID IT….THREE TIMES

Ook de tweede ontmoeting ging naar de bezoekers. Met 1-for-5 noteerde Richie Palacios opnieuw een single, maar dat was bij lange na niet genoeg tegen het geweld van de Royals deze dinsdag. Met 12-5 trokken zij die wedstrijd naar zich toe. Tampa Bay antwoordde woensdag met een 5-3 zege, maar dit deden ze zonder Palacios. De veelzijdige tweedehonkman keerde donderdag terug in de line-up voor de vierde en laatste wedstrijd. Bij de Rays zat duidelijk nog iets in het vat, want met maar liefst 13-2 legden zij beslag op die series finale. Richie Palacios was 2-for-5 en scoorde in de vijfde inning de 7-0.

Deze wedstrijd zal vooral in de boeken gaan als die van Junior Caminero. De derdehonkman van de Rays had het geweldig op de heupen en werkte aardig aan zijn aantal homeruns. Caminero opende met een 2-run homerun in de eerste inning. Vervolgens klapperde hij in de vijfde inning een solo homerun over de muur in het buitenveld en sloot hij in de achtste inning zijn trilogie af met nogmaals een 2-run homerun. Het was voor de nog altijd pas 22-jarige infielder uit de Dominicaanse Republiek de eerste keer in zijn nog prille loopbaan dat hij dit voor elkaar kreeg.

RED SOX BLIJVEN KWAKKELEN

Een homestand die begon met twee overwinningen werd afgesloten met vier nederlagen op rij. Ceddanne Rafaela en de Boston Red Sox stapten dan ook met een chagrijnig gevoel op het vliegtuig naar Seattle, waar tegen de Mariners hun road trip van zes wedstrijden begon. Hoewel zijn team teleurstelde, kon Rafaela individueel wel redelijk tevreden terugkijken op die homestand tegen Texas en Toronto. Hij produceerde 9 hits in die duels, maar helaas werd daar te weinig mee gedaan. Het was dan ook best fijn dat zijn double in de zevende inning vorige week vrijdag kon worden omgezet in een run. Niet dat de BoSox daar de credits voor verdienden, want een wild pitch van Mariners-reliever Luis Castillo liet Rafaela scoren van het derde honk.

Tot dat moment ontwikkelde die wedstrijd zich als een pitcher’s duel, waarin een solo homerun van Caleb Durbin het verschil maakte. Die wild pitch en run leidde achteraf echter de ondergang van Seattle in. Boston scoorde daarna nog 3 runs en legde zo een stevig fundament voor wat uiteindelijk een 6-2 zege werd. Met 5-1 wonnen de Red Sox ook de tweede ontmoeting. Een ontmoeting die Rafaela volledig vanuit de dug-out bekeek. Hij keerde zondag weer terug in de line-up met een 1-for-4 en gestolen honk. Helaas zat een sweep er voor de bezoekers niet in, want met 3-1 bleken de Mariners dit keer te sterk.

BIJNA-CYCLE NIET GENOEG

Vanuit Seattle gingen de Red Sox naar Colorado. Daar, in Coors Field, kregen de BoSox de kans om eens flink aan het slaggemiddelde te werken. Althans, dat zou je denken. Ceddanne Rafaela moest daar namelijk wat geduld voor opbrengen, want hij opende het drieluik met een 0-for-4 aan slag. En een 2-3 nederlaag. Met 1-for-5 en een RBI-single in de zesde inning verliep de wedstrijd van afgelopen dinsdag al een stuk voorspoediger voor de rappe outfielder. Met zijn 33e RBI van dit seizoen sloeg Rafaela teamgenoot Nate Eaton binnen voor wat op dat moment een 5-1 voorsprong was. Boston won uiteindelijk met 5-2.

Dit was ook de enige overwinning die de bezoekers boekten tegen de Rockies. Woensdag ging de zogenaamde rubber game met 8-6 naar Colorado. Daar kon zelfs een aan slag uitstekende Ceddane Rafaela niets aan doen. De international opende met een triple, liet dit volgen door een double in de derde inning en een single in de vierde. Met die laatste hielp hij Connor Wong over de thuisplaat voor een 5-2 voorsprong. Een voorsprong die de Red Sox in de zevende en achtste inning uit handen gaven en zo met een nare smaak terug naar Boston gingen voor een serie tegen aartsrivaal New York Yankees.


RONDJE LANGS DE VELDEN

SUPER SATURDAY IN MAJOR LEAGUE BASEBALL

Zaterdag 20 juni gaat de boeken in als een hele bijzondere in Major League Baseball. We benoemden al die walk-off van Ozzie Albies, maar daar bleef het zeker niet bij. Als we dan even in de NL East van Albies en de Braves blijven, gebeurde daar alleen al meer dan genoeg. In het Citizens Bank Park in Philadelphia stonden de Phillies en divisierivaal New York Mets tegenover elkaar. Dat werd een avond die met name de Phillies-getrouwen zich nog heel lang zullen heugen.

In deze wedstrijd was het namelijk Bryce Harper die voor het eerst in zijn toch al imposante loopbaan een legendarische cycle noteerde. We werken deze even af in chronologische volgorde. Harper begon in de eerste inning met een homerun. Vervolgens was daar in de derde de noodzakelijke double en in diezelfde derde inning ook al de single. Bryce Harper miste toen alleen nog die ontzettend lastige driehonkslag, maar in de vijfde inning vinkte hij ook deze af. De inmiddels 33-jarige achtvoudig All-Star had er 1861 MLB-wedstrijden voor nodig, maar eindelijk had Harper zijn cycle.

Daar bleef het overigens niet bij voor de Phillies, want ook Kyle Schwarber deed een flinke duit in het zakje deze zaterdag. De leeftijdsgenoot van Harper had het zo mogelijk nog beter naar zijn zin. Het begon aan slag nog matig in de eerste inning, maar in de derde was Schwarber niet te houden. In dezelfde inning sloeg hij een solo homerun en een 3-run homerun om er in de zevende inning nog een derde homer aan vast te knopen. Het komt al zelden voor dat een speler drie homeruns slaat, maar twee in dezelfde inning is helemaal een zeldzaamheid. Dat dit duel met grote cijfers (15-3) door de Phillies werd gewonnen, zal nu niemand verbazen.

RAPPE JAKE, PRODUCTIEVE TWINS

Ook in Colorado gebeurde iets bijzonders. En dan hebben we het niet eens over de slechts 3 runs in de wedstrijd tussen thuisploeg Rockies en Pittsburgh Pirates. Zo weinig runs zijn ook redelijk zeldzaam op Coors Field namelijk. Nee, hier was het Rockies-outfielder Jake McCarthy die de aanwezigen versteld liet staan. Zijn lange klap naar het rechtsveld ging niet de tribunes in, maar leidde wel tot een inside-the-park homerun. Dat deze ook nog geslagen werd op de doorgaans ijzersterke Paul Skenes maakte de prestatie extra bijzonder. McCarthy deed dit overigens in de eerste slagbeurt voor zijn Rockies, waardoor hij de eerste speler in 14 jaar werd die namens de Rockies op deze manier een wedstrijd startte. Colorado won dit treffen overigens met 2-1.

Waren de runs in Colorado behoorlijk duur deze zaterdag, dat gold zeker niet voor het duel in Phoenix tussen de Arizona Diamondbacks en Minnesota Twins. De bezoekende Twins scoorden daarin maar liefst 16 runs. Vier daarvan kwamen tot stand dankzij de derde grandslam in de carriere van Byron Buxton. De 32-jarige outfielder timmerde die bal weg in de toch al enorm productieve vijfde inning. Minnesota bracht in die inning namelijk niet minder dan 10 runs op het bord. Ook dat is een aantal dat we niet al te vaak zien in MLB. Arizona deed later nog wel iets terug, maar de overwinning kwam – natuurlijk – geen moment in gevaar: 16-8.

DANSBY SWANSON-SHOW TEGEN METS

We kwamen de Mets al tegen aan de verkeerde kant van het verhaal over Bryce Harper, Kyle Schwarber en de rest van die enorm productieve Phillies. Helaas voor het keurkorps van Carlos Mendoza was daarmee de gifbeker deze week nog niet leeg. Deze week vond namelijk ook Cubs-kortestop Dansby Swanson het nodig om de Mets, in New York nog wel, flink aan te pakken. Dat begon op dinsdag, toen Swanson 4 RBIs voor zijn rekening nam in de met 9-6 gewonnen eerste wedstrijd. De helft van dat aantal sloeg hij over de plaat dankzij een 2-run homerun in de vierde inning.

Gelukkig voor de Cubs, maar tot spijt van de Mets had de kortestop daarmee de smaak te pakken. Woensdag volgde een double-header tussen deze twee teams uit de National League en ging Swanson helemaal als een malle tekeer. Verdeeld over die twee wedstrijden noteerde de infielder in 7 at-bats 4 hits, waarvan er 3 over de hekken gingen. Drie homeruns is op zich al een lekkere prestatie, maar in totaal tekende Swanson in die twee duels voor maar liefst 11 RBIs. Hij bracht daarmee zijn totaal van deze serie op 15 RBIs. Een prestatie die nog nooit iemand geleverd had in een serie over drie wedstrijden tegen de Mets.

Het was ook een prestatie die sinds 2016 niet meer was voorgekomen. Nationals-speler Danny Espinosa was toen de laatste die in een serie van drie duels tegen de Cincinnati Reds tot minimaal 15 RBIs kwam. De toch ook alweer 32-jarige Dansby Swanson heeft daarnaast ook nog een nieuw clubrecord in handen. Niet eerder wist een speler van de Chicago Cubs in drie achtereenvolgende wedstrijden telkens minimaal 4 runs binnen te slaan.

MENDOZA ÉN MINASIAN DE DEUR GEWEZEN

Ze kwamen al een paar keer voorbij in deze editie en we sluiten er ook – soort van – mee af. De New York Mets hebben namelijk afscheid genomen van Carlos Mendoza. In 2024 debuteerde de nu 46-jarige Venezolaan in de majors als manager en leidde de Mets destijds naar de NLCS. Zij moesten toen in zes duels buigen voor de Dodgers. In de twee jaren die volgden, trokken ze in New York behoorlijk de knip, maar bleven goede resultaten uit.

Dit seizoen heeft alleen LA Dodgers een groter salarishuis dan de Mets, maar waar de Dodgers opnieuw de NL West met harde hand regeren, daar staan de Mets troosteloos onderaan in de NL East. De ploeg kende dit jaar al een 12-game losing streak en won onder Mendoza, die zijn team vorig jaar ook al niet zag leveren, slechts 34 van de 81 wedstrijden. Deze week benoemde de clubleiding Andy Green, voormalig manager van de Padres en de laatste jaren werkzaam in de luwte, als interim-manager.

De LA Angels hebben na vijf jaar afscheid genomen van GM Perry Minasian. Zijn taken worden overgenomen door John Mozeliak, die lang werkzaam was voor de Cardinals. Het ontslag van Minasian diende zich eigenlijk al een tijdje aan. Onder zijn leiding lukte het de Angels maar niet om weg te komen uit die kelder van de American League en de GM benoemde in zijn periode maar liefst vijf verschillende managers…

Cover photo: Wendell Cruz / USA Today
Hans Mulder
Hans Mulder
Dankzij de Braves en de Twins gegrepen door MLB. Wat later door een simpele videogame besmet met 't ijshockeyvirus en blij dat ik hier beide liefdes mag beschrijven.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Gerelateerde artikelen