SportAm Inc.: $11.000 voor baard Ortiz, Super Bowl commercial geweigerd

Door

There’s no business like #SportAm business. Naast de sportieve prestaties gaat het in de grote Amerikaanse sport leagues vooral om heel veel geld verdienen. Er worden continu nieuwe dingen bedacht om de fans te vermaken. Op SportAmerika.nl delen we elke week de leukste nieuwtjes met je.

sportaminc

Baard van David Ortiz levert 11.000 dollar op
Op eBay heeft de hoogste bieder bijna 11.000 dollar betaald voor het baardhaar van David Ortiz. Het haar van Ortiz en teamgenoot Victorino werd na de World Series winst van de Boston Red Sox afgeschoren door Gilette.

De plukken haar werden vervolgens op eBay aangeboden samen met het (gesigneerde) scheerapparaat dat was gebruikt om de baard af te scheren. Het gezichtshaar van Ortiz bleek populair op de veilingwebsite en ging uiteindelijk voor 10.877 dollar naar een anonieme bieder. Voor Victorino’s baard en scheerapparaat werd 3.750 dollar betaald.

De opbrengsten van de veiling gaan naar Movember en komen daarmee ten goede aan onderzoek naar prostaatkanker. Ortiz zelf was blij met de opbrengst van zijn baard: “I’m smiling bro. This is great. It has been a year to remember and I’m loving what we just did here. But what really matters most is raising money to fight cancer.”

NFL weigert Super Bowl commercial van wapenfabrikant
De NFL heeft een commercial geweigerd die wapenfabrikant Daniel Defense wilde uitzenden rondom de Super Bowl. Daniel Defense is één van Amerika’s grootste wapenfabrikanten en het bedrijf was bereid om veel geld te betalen voor een spotje tijdens de uitzending van de komende Super Bowl op FOX. De televisiezender heeft Daniel Defense laten weten dat de commercial niet uitgezonden zal worden:
“Unfortunately, we cannot accept your commercial in football/Super Bowl spots due to the rules the NFL itself has set into place for your company’s category.”

De NFL heeft een lijst met categorieën waarvoor tijdens NFL evenementen geen reclame gemaakt mag worden. Op die lijst staan naast vuurwapens onder meer ook voorbehoedsmiddelen, tabak en vuurwerk.

In Amerika is niet iedereen het eens met de beslissing. Medestanders van Daniel Defense bepleiten dat het een onschuldig filmpje is dat net zo goed reclame zou kunnen zijn voor een anti-inbraaksysteem.

Oordeel zelf:

Thuisvoordeel is niet te koop
Twee weken geleden schreven we in SportAm Inc. over het nieuwe stadion van de Atlanta Braves. Het stadion gaat bijna 700 miljoen dollar kosten en dat moet vooral worden opgehoest door de belastingbetaler. Time Magazine zocht uit of zo’n kostbaar nieuw stadion er ook voor zorgt dat er meer wedstrijden worden gewonnen.

Uit een analyse van de MLB en NFL teams die de afgelopen 17 jaar naar een nieuw stadion zijn verhuisd, blijkt dat grote investeringen in nieuwe onderkomens geen garantie zijn voor betere sportieve resultaten. Time Magazine maakte er een mooie matrix van:
stadium_graphic-3

1 Reactie
  1. Lennart Beishuizen 7 jaar ago

    Wel fijn om te zien dat letterlijk alle teams uit New York aan de rechterkant staan. Dallas Cowboys er ook nog bij for good measure.

Comments are closed.

Ook leuk om te lezen