Druk op naamgeving Washington Redskins neemt toe

Druk op naamsverandering Redskins neemt toe

Door

In 2018 namen de Cleveland Indians (MLB) afscheid van hun mascotte Chief Wahoo. Een karikatuur gebaseerd op native Americans. De verwachting was toentertijd dat een naam als Redskins (roodhuiden) ook snel zou verdwijnen. Eigenaar Dan Snyder liet in 2013 echter al eens optekenen dat de naam van zijn franchise nooit zou veranderen. Gisteren werd het team geraakt waar het echt pijn doet: sponsoren staan onder druk van investeerders en aandeelhouders om banden te verbreken als de naam niet verandert.

Een naam omringd door controverse

De naam van het team uit Washington zorgt al jarenlang voor controverse binnen en buiten de sportwereld. De naam is een racistische uiting en werd gekozen door de oorspronkelijke franchise owner, George Preston Marshall. Marshall stond bekend als een uitgesproken racist. Jarenlang zorgde hij dat Washington het enige team in de NFL was zonder zwarte spelers. In 1962 werd hem verboden nog langer in D.C. te spelen met dat beleid en hij ging overstag.

De huidige eigenaar, Snyder, verdraaide de naamgeving door te zeggen dat de naam een eerbetoon aan een coach uit 1933 is, William “Lone Star” Dietz. Dietz claimde altijd af te stammen van native americans. Historici hebben dit echter ontkracht. In 1919 was er zelfs een rechtszaak tegen Dietz, omdat hij zich onterecht liet registreren als “non-citizen indian of the United States” zodat hij de dienstplicht voor de Eerste Wereldoorlog kon ontlopen. In 2017 kwam er onverwachte steun voor Snyder en wel uit de hoek van de rechterlijke macht. Er werd geoordeeld dat het niet verboden is om een hatelijke term als teamnaam te hebben. Echter, de vraag blijft waarom Snyder en Redskins fans zo erg hechten aan de naam.

Sponsoren onder druk van investeerders

De afgelopen weken is de roep om gelijkheid en het aanpakken van racisme luider en luider geworden. Woensdag werd bekend dat een groep van 87 investeerders en aandeelhouders, die samen 620 miljard dollar waard zijn, brieven stuurden naar Nike, FedEx en PepsiCo. Daarin vroeg men om de banden te verbreken met de Redskins tenzij de naam veranderd wordt. De investeerders maken zich zorgen om het feit dat het ondersteunen van een team met een dergelijke naamgeving indruist tegen het diversiteits- en inclusiviteitsbeleid van de drie grote bedrijven.

Donderdag gaf FedEx gehoor aan deze oproep. De wereldwijde pakketbezorger verkreeg in 1998 de rechten op de stadionnaam voor een bedrag van 205 miljoen dollar. Deze deal loopt in 2025 ten einde. De oprichter, voorzitter en CEO van FedEx, Frederick Smith, is ook aandeelhouder van de franchise. In een statement richting NFL.com liet FedEx weten dat ze een naamsverandering eisen.

De discussie om de naamsverandering is al decennialang gaande. Vaak kwam de oproep vanuit burgerrechtenactivisten en native americans zelf. Nu er serieuze financiële gevolgen dreigen voor de franchise lijkt de kans op verandering groter dan ooit.


Lees hier de 4-on-4 van deze week en beluister onze NFL podcast op je favoriete podcast platform!

Coverfoto: Christian Petersen/Getty images

Reageer op dit artikel

Je mailadres komt niet op de site te staan.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Ook leuk om te lezen